Παρασκευή, 23 Φεβρουαρίου 2018

Ότι η επιθυμία μας μεγεθύνεται από τη δυσχέρεια... -ΜΙΣΕΛ ΝΤΕ ΜΟΝΤΑΙΝΙ


Ότι η επιθυμία μας μεγεθύνεται από τη δυσχέρεια



αν η Δανάη δεν είχε κλειστεί σε χάλκινο πύργο,
ποτέ ο Δίας δεν θα ’χε καταστήσει τη Δανάη μητέρα.
ΟΒΙΔΙΟΣ
Βλέπουμε επίσης πως εκ φύσεως δεν υπάρχει τίποτα τόσο αντίθετο στην ευχαρίστησή μας από τον κορεσμό που προέρχεται από την ευκολία, ούτε τίποτα που να παροξύνει την ευχαρίστηση τόσο, όσο η σπανιότητα και δυσκολία.

Η απόλαυση των πάντων αυξάνεται από τον κίνδυνο, ο οποίος θα έπρεπε να μας αποδιώχνει.
ΣΕΝΕΚΑΣ


Πες του “όχι”, Γάλλα: ο έρωτας χορταίνεται, αν οι ηδονές βάσανα δεν έχουν.
ΜΑΡΤΙΑΛΗΣ

Για να κρατήσει το ερωτικό πάθος σε εγρήγορση, ο Λυκούργος έβγαλε διαταγή πως οι παντρεμένοι της Λακεδαίμονας δεν θα μπορούσαν να έχουν σαρκικές σχέσεις παρά στα κρυφά και πως θα ήταν τόσο μεγάλη ντροπή να τους βρουν στο κρεβάτι μαζί, σαν να τους έβρισκαν με άλλους.
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ (ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ)

Η δυσκολία να κανονιστούν οι συναντήσεις, ο κίνδυνος των εκπλήξεων, η ντροπή της επόμενης μέρας

κι η ατονία κι η σιωπή
κι οι αναστεναγμοί από τα βάθη της ψυχής,
ΟΡΑΤΙΟΣ

αυτά δίνουν γεύση στη σάλτσα. Πόσα πολύ λάγνα παιχνίδια γεννιούνται από τον συνεσταλμένο και αιδήμονα τρόπο ομιλίας περί έργων του έρωτα! Ακόμα και η σωματική απόλαυση οξύνεται από τον πόνο. Είναι πολύ πιο γλυκιά, όταν καίει και γρατζουνίζει.

Η εταίρα Φλόρα έλεγε πως ποτέ δεν είχε κοιμηθεί με τον Πομπήιο, δίχως να τον αφήσει να πάρει μαζί του τα σημάδια από τις δαγκωματιές της.
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ

σφίγγουν το αντικείμενο του πόθου τους και το κορμί του κάνουν να πονά, τα δόντια τους αποτυπώνουν στα όμορφα χείλια, σπρωγμένοι από μυστικά κεντρίσματα να βλάψουν το πράγμα ακριβώς που, όποιο κι αν είναι, κάνει να ξεπετιούνται μέσα τους οι βλαστοί αυτής της μανίας.
ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΣ

Το ίδιο ισχύει για όλα: η δυσκολία δίνει αξία στα πράγματα.
Η όρεξή μας περιφρονεί και παραμερίζει ό,τι έχει στο χέρι της, να τρέξει πίσω από ό,τι δεν έχει:

πετάει πάνω απ’ ό,τι βρίσκεται στο δρόμο του και κυνηγάει ό,τι φεύγει
ΟΡΑΤΙΟΣ

Να μας απαγορεύεται κάτι, σημαίνει να μας γίνεται επιθυμητό:
Να μας παραδίνεται κάτι ολότελα, σημαίνει να γεννιέται καταφρόνια για αυτό μέσα μας. Έλλειψη και πληθώρα προκαλούν την ίδια δυσαρέσκεια:

έχεις πολλά κι αυτό σε πονάει· εμένα με πονάει που δεν έχω αρκετά.
ΤΕΡΕΝΤΙΟΣ

Εξίσου μας ταράζει ότι επιθυμούμε κάτι και ότι το έχουμε αποκτήσει. Η ψυχρότητα των ερωμένων είναι βαρετή, αλλά από την άλλη πλευρά η ευκολία και η διαθεσιμότητα είναι, για να λέμε την αλήθεια, πιο βαρετή ακόμα, πράγμα που οφείλεται στο ότι η λαχτάρα που γεννιέται μέσα μας από τη σπουδαία γνώμη που έχουμε για το αντικείμενο του έρωτά μας, οξύνει τον έρωτα και ομοίως η οργή τον αναθερμαίνει· ο κόρος όμως προξενεί την αποστροφή, γιατί τότε το πάθος μας είναι αμβλύ, αποβλακωμένο, αποκαμωμένο και αποκοιμισμένο.

Αν κάθε ερωμένη θέλει για πολύ να βασιλέψει, ας καταφρονεί τον εραστή.
ΟΒΙΔΙΟΣ

Δείξετε περιφρόνια, εραστές: τότε, αυτή που χτες αρνήθηκε, σήμερα θα έρθει.
ΠΡΟΠΕΡΤΙΟΣ

Για πιο λόγο η Ποπαία σοφίστηκε να κρύβει τις ομορφιές του προσώπου της πίσω από μια καλύπτρα, αν όχι για να τις εξάρει στους εραστές της; Γιατί οι γυναίκες σκέπασαν ως κάτω από τα σφυρά αυτές οι ομορφιές, που κάθε μια επιθυμεί να δείξει και που καθένας επιθυμεί να δει; Γιατί οι γυναίκες καλύπτουν με τόσα εμπόδια, το ένα πάνω στο άλλο, τα σημεία που είναι οι κύριοι τόποι των επιθυμιών μας και των δικών τους; Και σε τι χρησιμεύουν αυτά τα αμυντικά έργα, με τα οποία οι γυναίκες μας έχουν αρχίσει να θωρακίζουν τα πλευρά τους, αν όχι για να αιχμαλωτίσουν τις ορέξεις μας και να μας σύρουν προς το μέρος τους, κρατώντας μας σε απόσταση;

Και φεύγει κατά τις ιτιές, ποθώντας να τη δουν προηγουμένως.
ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ

Σε τι χρησιμεύει αυτή η τέχνη της παρθενικής ντροπής, αυτή η καλοστημένη ψυχρότητα, αυτό το αυστηρό φέρσιμο, αυτή η εκδήλωση άγνοιας των πραγμάτων, τα οποία οι γυναίκες γνωρίζουν καλύτερα από εμάς που τις δασκαλεύουμε, παρά για να μας επαυξήσουν την επιθυμία να νικήσουμε, να υπερκεράσουμε και να υποτάξουμε στην όρεξή μας όλες αυτές τις τσιριμόνιες και αυτά τα εμπόδια; Γιατί υπάρχει, όχι μόνο ηδονή, αλλά και δόξα στο ξελόγιασμα και στην αποπλάνηση αυτής της αβρής γλύκας και αυτής της παιδιάτικης αιδημοσύνης και στην υποταγή μιας περήφανης και επιβλητικής σεμνότητας στο έλεος της κάψας μας.
Νομίσαμε πως συσφίξαμε σταθερότερα το δεσμό των γάμων μας, επειδή αφαιρέσαμε κάθε τρόπο να τους ξεδιαλύνουμε· αλλά τόσο ξέσφιξε και μαλάκωσε ο δεσμός της θέλησης και της στοργής, όσο ο δεσμός του καταναγκασμού κόμπιασε στενότερα. Και από την άλλη πλευρά, εκείνο που κράτησε τους γάμους στη Ρώμη τόσο πολύ καιρό τιμημένους και εξασφαλισμένους, ήταν η ελευθερία να τους διαλύσει όποιος ήθελε. Οι άντρες αγαπούσαν καλύτερα τις γυναίκες τους, γιατί μπορούσαν να τις χάσουν· και, με πλήρη ελευθερία στα διαζύγια, πέρασαν πέντε χρόνια και βάλε, πριν ένας άντρας κάνει χρήση αυτού του μέτρου:

ό,τι επιτρέπεται, άχαρο είναι· ψιλή φωτιά μας καίει για ό,τι δεν επιτρέπεται
ΟΒΙΔΙΟΣ

Τα ελληνικά ιστορικά βιβλία αναφέρουν τους Αγριππαίους, γείτονες των Σκυθών, που ζουν δίχως να έχουν βέργα ή μπαστούνι για όπλα· και όχι μόνο κανείς δεν επιχειρεί να πάει να τους επιτεθεί, αλλά όποιος μπορεί να βρει καταφύγιο στα μέρη τους είναι ασφαλής εξαιτίας της αρετής και της αγιότητας του βίου τους: κανείς δεν τολμάει να απλώσει χέρι πάνω τους. Σε αυτούς προστρέχουν, για να κανονίσουν τις διαφορές που γεννιούνται μεταξύ των ανθρώπων άλλων περιοχών. (ΗΡΟΔΟΤΟΣ)

Υπάρχει έθνος, όπου η περίφραξη των κήπων και των αγρών που θέλουν να προστατεύσουν γίνεται με κλωστή βαμβακερή και αποδεικνύεται πολύ πιο ασφαλής και αξιόπιστη από ό,τι τα χαντάκια και οι πρασιές μας.

Τα κλειδωμένα σπίτια προκαλούν τον κλέφτη. Ο διαρρήκτης παρέρχεται τ’ ανοιχτά.
ΣΕΝΕΚΑΣ





ΜΙΣΕΛ ΝΤΕ ΜΟΝΤΑΙΝΙ
ΔΟΚΙΜΙΑ
ΒΙΒΛΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Βιβλιοπωλείον της ΕΣΤΙΑΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου