Δευτέρα, 25 Σεπτεμβρίου 2017

Αλλά, όπως είπαμε, χαλεπά τα καλά, τα σπουδαία πράγματα είναι δύσκολα (Πλάτων, Πολιτεία ). (A.SCHOPENHAUER)


Τη μανία για δόξα θα την αποβάλει και ο σοφός εντελώς στο τέλος. (Τάκιτος-SCHOPENHAUER)

Όλες οι έγνοιες μας, στενοχώριες, σκοτούρες, εκνευρισμοί, φόβοι, προσπάθειες κ.λπ. αφορούν ίσως στις περισσότερες περιπτώσεις κυρίως την ξένη γνώμη, και είναι το ίδιο παράλογες όσο κι αυτές εκείνων των φτωχών αμαρτωλών. Όχι λιγότερο, από την ίδια ρίζα πηγάζουν στο μεγαλύτερο μέρος τους ο φθόνος και το μίσος.

Είναι φανερό πως στην ευτυχία μας, η οποία κυρίως βασίζεται στην ψυχική ηρεμία και ευχαρίστηση, τίποτε άλλο δεν συμβάλλει τόσο πολύ όσο ο περιορισμός και η μείωση αυτής της έφεσης στο λογικά δικαιολογημένο μέτρο της, το οποίο ίσως θα είναι το ένα πεντηκοστό του παλιού, το βγάλσιμο δηλαδή αυτού του συνεχούς βασανιστικού αγκαθιού από το σώμα μας. Όμως αυτό είναι πολύ δύσκολο, γιατί έχουμε να κάνουμε με μια φυσική, έμφυτη στρέβλωση. “Etiam sapientibus cupido gloriae novissima exuitur” [Τη μανία για δόξα θα την αποβάλει και ο σοφός εντελώς στο τέλος], λέει ο Τάκιτος (Historiae 4, 6).
Το μόνο μέσο για ν’ απαλλαγούμε από αυτή τη γενική παραφροσύνη θα ήταν να την αναγνωρίσουμε ως τέτοια, βλέποντας πόσο λαθεμένες, στρεβλές, πλανημένες και παράλογες είναι συνήθως οι περισσότερες γνώμες στα κεφάλια των ανθρώπων, έτσι που καθαυτές να μην αξίζουν την παραμικρή προσοχή. Κι ακόμα πόσο λίγο μπορεί να μας επηρεάσει πραγματικά η γνώμη των άλλων  στα περισσότερα πράγματα και στις περισσότερες περιπτώσεις. Επίσης, πόσο αρνητική γενικά είναι αυτή τις περισσότερες φορές, έτσι που σχεδόν θα αρρώσταινε κανείς από εκνευρισμό αν άκουγε όσα λένε γι' αυτόν και σε τι τόνο μιλάνε.

Αν καταφέρναμε να πετύχουμε μια τέτοια μεταστροφή από τη γενική τρέλα, η συνέπεια θα ήταν ένα απίστευτα μεγάλο κέρδος σε ψυχική ηρεμία και ευφροσύνη, και επίσης μια πιο σταθερή και σίγουρη παρουσία και μια πιο άνετη και φυσική συμπεριφορά. Η ευεργετική επίδραση που έχει στην ψυχική μας ηρεμία ένας αποτραβηγμένος τρόπος ζωής βασίζεται κυρίως στο ότι κρατάει τη ζωή μας σε κάποια απόσταση από το αδιάκοπο βλέμμα των άλλων, με αποτέλεσμα να μη χρειάζεται να λαβαίνουμε συνέχεια υπόψη την όποια γνώμη τους, και, επομένως να επανερχόμαστε στον εαυτό μας. Έπίσης, έτσι θ’ αποφεύγαμε πολλές πραγματικές συμφορές στις οποίες μας ρίχνει εκείνη η θλιβερή τρέλα, και θα μπορούσαμε να νοιαστούμε πιο πολύ για τα πραγματικά αγαθά και στη συνέχεια να τα απολαύσουμε ανενόχλητα. Αλλά, όπως είπαμε, χαλεπά τα καλά, τα σπουδαία πράγματα είναι δύσκολα (Πλάτων, Πολιτεία 435c, 497d).




ΤΟ ΑΣΗΜΑΝΤΟ ΑΙΩΝΙΑ ΕΠΑΙΝΟΥΝ

ARTHUR SCHOPENHAUER


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου